Tura Retro

Plaats reactie
krisvanturaonline
Berichten: 100
Lid geworden op: 19-01-2009 08:27

Tura Retro

Bericht door krisvanturaonline » 24-11-2012 12:16

ik vond het volgende stukje over Will Tura op www.vlaamsewonderjaren.be en ik wilde het graag delen met de andere fans.

Will Tura ging al in 1962 internationaal
Geplaatst 28 mei 2010 02:23 door Rudy De Saedeleir [ 23 feb. 2012 02:12 bijgewerkt ]


Wist U dat Will Tura al in 1962, één jaar voor hij in Vlaanderen zijn grote doorbraak beleefde met ‘Eenzaam zonder jou’, een internationale hit had met een andere compositie van hem?


Tura nam in 1975 de single ‘Nooit laat ik je gaan' op. Achter de titel stond tussen haakjes ‘Tender Passion’. Dat verwijst naar de originele titel van de compositie, die eigenlijk al dateerde van 1961. Het was Will’s allereerste eigen compositie op piano. Het werd als single opgenomen door het orkest van Willy Albimoor, met wie Will lang optrok in zijn jonge jaren.

Tura’s ontdekker en toenmalige uitgever Jacques Kluger, de vader van Jean Kluger, had de compositie via zijn vele internationale relaties ook in het buitenland aan de man gebracht. Caterina Valente en Betty Curtis namen het beiden op in het Italiaans met als titel ‘Nessuno Mai’ (Niemand). In de Franse versie werd het opgenomen door Camillo. Ook de populaire Amerikaanse groep Four Aces nam het nummer begin 1962 op onder de titel ‘Lonely Hill’, als dubbele A-kant met ‘It’s All Over But The Crying’.

Billboard, het Amerikaanse vakblad voor de muziekindustrie, maakt melding van Will’s eerste compositie die internationaal ging in haar edities van 13 november 1961 en van 3 maart 1962, maar de single haalt er niet de top 40.

In zijn recente biografie vertelt Will Tura dat hij pas tijdens een vakantie in Cannes in 1962 toevallig aan de weet kwam dat zijn liedje internationaal de weg had gevonden. ‘Kluger had het me nooit verteld. Voor mijn platenbaas was het dagelijkse kost dat nummers die via zijn uitgeverij verschijnen in het buitenland geplaatst raakten’, zegt hij daarover in zijn boek.

KRIS DE POORTER
DENDERLEEUW

Liliane Van Buggenhout
Berichten: 66
Lid geworden op: 23-09-2011 20:53

Tender Passion

Bericht door Liliane Van Buggenhout » 25-11-2012 17:03

En een stukje muziek van tender passion en Willy Albimoor vind je ook terug op volgende link :

http://www.archives-jacqueskluger-1912- ... =5&paged=2

(eventjes naar beneden scrollen en dan kom je bij tender passion)
historisch mooi !

Groetjes,
Liliane

Nico tura fan
Berichten: 995
Lid geworden op: 24-01-2009 18:21

Bericht door Nico tura fan » 25-11-2012 20:15

Bedankt voor beide linken heel en heel interesant om te lezen en te horen.
Bedankt Kris en Liliane.
Groetjes Nico
Afbeelding

Gebruikersavatar
TURAonLINE
Site Admin
Berichten: 2949
Lid geworden op: 24-10-2008 15:57

Bericht door TURAonLINE » 25-11-2012 20:38

Afbeelding
Met vriendelijke groeten,
Johan,
Beheerder TURAonLINE
Afbeeldingimage upload no registration

Plaats reactie