Will Tura in concert te Geraardsbergen- Editie 2014

Gebruikersavatar
TURAonLINE
Site Admin
Berichten: 2957
Lid geworden op: 24-10-2008 15:57

Will Tura in concert te Geraardsbergen- Editie 2014

Bericht door TURAonLINE » 02-02-2014 11:28

Will Tura in concert 2014, the opening night.
Dan zijn de verwachtingen àltijd hoog gespannen.
Dat ligt uiteraard aan Will zelf, het voorgaande jaar lag de lat immers bijzonder hoog.
Die lat lag in 2013 tot tegen het plafond als het ware!!
Een zware erfenis om nog béter te doen en/of mogelijk te overtreffen.
Nieuwe informatieve programmaboekjes worden de fans aangeboden.
Leuke uitreksels uit Wil's biografie verteld door z'n begeleidingsband, is eens wat anders, leuk.
Met voor elk van hen een begeleidende foto, afkomstig uit het TURAonLINE archief.
Al wordt hiervoor nergens credit gegeven, en das zeer jammer, tja...

Afbeelding
screen capture tool

Een uitmuntende paginagrote tekst door "Turaloog" Jan Schepens zit er ook in, een visie: "De Turakracht".
Zulke schrijfsels doen watertanden hoor, hij mocht gerust het hele booklet volpennen!!
En foto's van Will uiteraard, om wie het allemaal draait, ook gisteren in Geraardsbergen.

Opening night brengt uiteraard de nodige nervositeit met zich mee.
Het is immers vaak de eerste keer dat sommige nummers/bewerkingen de avondspots zien.
Daarom is het best mogelijk dat Will de boel nog omgooien kan, her en der wat fijn-tuned.
Maar de basis die ligt er al, en deze basis is een solide stuk aarde, het moet enkel nog wat meer plantjes krijgen.
Hoe Tura begon is op zich al een totaal andere invalshoek.
Geen toeters, trompetten of bellen, maar in het kwasi duister, en solo aan de piano.
De man brengt z'n recente rocker "Vrede", volledig ontdaan van de loeiharde Triggerfinger begeleiding.
Kijk, dat is even wennen uiteraard, hij laat de tekst het lied màken.
Dat sloot mooi aan bij een naadloos opvolgend "Bella Africa", opgedragen aan vredesengel Nelson Mandela.
En dat was de opening dus, heel down to earth, anders, gewaagd ook.

Afbeelding
free uploader

We mogen uiteraard niet heel de tracklist aan jullie verklappen.
Zoals we al jaren doen gaan we ook nu stapje voor stapje te werk, het effect der suprise mag intact blijven.
Een aantal impressies per show passeren uiteraard wel de "verslagrevue".

Zoals bijvoorbeeld "Vergeten kan, vergeten niet".
"Nou, dat kennen we wel" horen we u terecht denken.
Klopt, maar niet zoals het nu wordt gebracht!!
Die eerste helft van dat nummer: God, Will!!
Waar was je al die tijd gebleven jongen!! Hier zette hij z'n vlijmscherpe tanden in.
Dit is materiaal waarop je weet van "Ja, dit is groots", dit was de stomp in de maag waar we vreemd genoeg van genieten.
De punch, de ballen, het grommen, het lijdend voorwerp zijn, allen vervat in een inleving.
Zeer zwaar ondersteund door een sterk op dreef zijnde Live Systems belichting.
Het is haast jammer dat halverwege het "gebruikelijke" arrangement het terug overneemt, maar ook dat is nieuw.
Zelden gehoord dat één nummer binnen éénzelfde tijdspan van drie minuut dertig, twee versies krijgt.
Zoals reeds eerder gezegd: het is gedurfd.

Afbeelding
windows print screen

Will stond de volle twee uur op het podium.
Een volle twee uur heeft hij z'n stem niet laten rusten.
De man heeft geen nood aan gastzangers, hij kan enkel al met zijn eigen repertoire dagen- zelfs weken- vullen.
Zelfs in de finale van dit concert durft hij het aan om wat "anders" in te voegen.
Het is een nummer die iedereen uiteraard kent, zelfs live is het niet zeldzaam.
Maar de plek wààr het zat, dat was wel een primeur, in de slotronde.
Tussenin alle "Eenzaams" en "Hemelsbauwen" uit de Turawereld gaat hij nogmaals achter het klavier zitten.

En draagt het nummer op aan "iemand die op dat moment thuis zit...".
En dan begint hij zijn "Zij gelooft in mij" te zingen.
De sfeer slaat om van uitbundig tot intiem, oprecht, intens.
Over een verbondenheid tussen twee mensen, het vertrouwen, het altijd kunnen terugvallen op haar.
En Will beseft dat hij met echtgenote Jenny een Godsgeschenk heeft.
Daarom dat dit slotakkoord zo terecht op z'n plaats zat.
Alsof hij even wou duidelijk maken wààr het allemaal écht rond draait.
Dat er achter hem als man, een sterke vrouw hem op handen draagt.
Dit was zonder twijfel de beste performance van de avond, Will zong- ook al was ze er niet- voor Jenny.
Als één verbonden in een lied, schoon noemen we dat, zeer schoon.
Zulke dingen doen ook ons beseffen dat we geluksvogels mogen en kunnen zijn.
Door te aanvaarden dat wie je lief hebt, een Godsgeschenk is.

Afbeelding
screenshot windows 8

Deze Tura in concert editie is een groeiproject.
Sommigen zijn er blindelings van overtuigd dat dit het beste ooit is.
Anderen hebben dan weer wat meer tijd nodig om het allemaal tot zich te nemen.
Zelfs Tura weet waar er nog werkpunten zijn, er nog groeimogelijkheden zijn.
En allemaal zullen ze mettertijd samen komen op dat ene punt waar lijnen een volledige cirkel vormen.
Tura in concert 2014 is "anders", een samensmelting van stijlen en conclusies.
Wanneer Radio 2 vorig jaar z'n top 1000 samenstelde koos Vlaanderen massaal voor kwaliteit.
Op 1 stond Queen, op 2 The King, op 3 De keizer, de onze.
En die nummer drie, de enige levende frontman uit dat lijstje, kunnen we bekijken live, in zijn biotoop.
En daar zijn we oprecht zo dankbaar om.


We dragen dit verslag op aan Nancy, ons jammerlijk genoeg ontvallen.
Om het besef dat vriendschap nooit sterven kan...
Met vriendelijke groeten,
Johan,
Beheerder TURAonLINE
Afbeeldingimage upload no registration

Nico tura fan
Berichten: 995
Lid geworden op: 24-01-2009 18:21

Bericht door Nico tura fan » 02-02-2014 11:33

Prachtig verslag en mooie verwoord en met prachtige foto's.
Bedankt Johan.
Groetjes Nico
Afbeelding

lieve Dingenen
Berichten: 217
Lid geworden op: 24-01-2009 13:17

Bericht door lieve Dingenen » 02-02-2014 13:01

Zeer mooi verslag!!!
Bedankt Johan !
Groetjes Lieve

Liliane Van Buggenhout
Berichten: 66
Lid geworden op: 23-09-2011 20:53

Bericht door Liliane Van Buggenhout » 02-02-2014 13:21

Je weet het weer eens goed te zeggen Johan. En ik moet toegeven, elke keer kijk ik er weer naar uit om je verslagjes te lezen ! Goed gedaan hoor !
groetjes,
Liliane

Ilove blacky
Berichten: 207
Lid geworden op: 22-12-2008 20:06

Bericht door Ilove blacky » 02-02-2014 16:55

wauw heel mooi verslag en fotos heel fijn gebracht
ik hou van mooie muziek en ik ben wie ik ben

Afbeelding

krisvanturaonline
Berichten: 100
Lid geworden op: 19-01-2009 08:27

Bericht door krisvanturaonline » 02-02-2014 18:18

Een première is een première, en dat is altijd de minst eenvoudige.
Zoals Johan het mooi omschrijft. Het is de eerste avond dat de show, de avondspots ziet.

Hoe vaak Will zijn programma ook doorneemt in zijn thuisstudio, en samen met Steve aan de arrangementen schrijft, en herschrijft. De repetities en de talloze werkvergaderingen die aan zo een tournee vooraf gaan, en dat zijn er nogal wat.
Het is pas in de biotoop van een schouwburgzaal dat al die puzzelstukken in elkaar moeten passen.

Wanneer kom ik op ? Hoe staat het licht ? Wanneer valt het orkest in ?
Als leek lijkt het ons zo vanzelfsprekend. Maar zo een concert bestaat uit een hele regie.
Hoe brengt Live Systems een bepaald lied over op het scherm. Wat doe je tussen de overgangen tussen nummers waarin de gitaristen van gitaar moeten wisselen ? Of als Steve van zijn keyboard naar de piano moet.

Aan de pauzes tussen de nummers in, zal nog wat gesleuteld worden. Maar daar heb ik alle vertrouwen in.
De nieuwe concerttour is voor iedereen écht nieuw. Hoe vaak een bepaalde song ook ooit al gespeeld is, het is steeds anders. Door het arrangement, de songset, de reacties van het publiek.
En we mogen niet vergeten, de drummer gisteravond - sorry, ik ben zijn naam even kwijt - voor het eerst meespeelde in de Tura-band.
Deze man uit het Nederlandse Arnhem, is niet opgegroeid met het repertoire van Will.
Maar hoe hij drumt... SUBLIEM. Het is aan een drummer om de cadans, het startschot, de aftelling te geven voor het volgende lied. En Gert Meert is nu een tijdje out, door een chirurgische ingreep.

Aan de performance van Will en de kwaliteit van de setlist heb ik de minste twijfel.

Will excuseerde zich dat hij de tekst van "Daar waar mijn dorpje ligt" soms even kwijt was. Maar dat vergeeft het publiek hem weliswaar. Ik denk zelfs dat het velen zonder die verontschuldigingen zelfs niet is opgevallen.
De soundtrack van dat lied heeft zoveel mogelijke "vallen" waardoor je als zanger bij de minste onzekerheid of afleiding, kunt terecht komen.

Bijkomend wil ik er ook aan toevoegen dat aan het concert een soundcheck is voorafgegaan, waarin Will 2,5 uur heeft gezongen.
Tel daar het 2 uur durend concert bij. Dus de knappe leeuw van - oei leeftijd vergeten - heeft hier een sing-a-long-marathon neergezet.

Will Tura en zijn crew, sterk in 2014. En zo eigentijds.
Om het met Wills woorden te zeggen. Wel Will, echt Waaauuuww !!!!


[/color]
KRIS DE POORTER
DENDERLEEUW

carine
Berichten: 8
Lid geworden op: 24-01-2009 12:48

Bericht door carine » 02-02-2014 18:59

mooi verslag!
En prachtige foto's Johan.
Ik kijk al uit naar het optreden in Lebbeke.
groetjes

krisvanturaonline
Berichten: 100
Lid geworden op: 19-01-2009 08:27

Bericht door krisvanturaonline » 02-02-2014 19:03

Heb ik een helder moment ?? Nee.
Ik ben even gaan informeren bij mijn vriend Ray.
De drummer noemt Florian Hoefnagels


[/color]
KRIS DE POORTER
DENDERLEEUW

roelants viviane
Berichten: 67
Lid geworden op: 31-03-2009 16:53

geraardsbergen

Bericht door roelants viviane » 02-02-2014 19:03

prachtige verslagen zowel van Johan als van Kris,bedankt jongens en bedankt als last but not least Will en tot de volgende zitting,blij dat ik erbij was :D

Ilove blacky
Berichten: 207
Lid geworden op: 22-12-2008 20:06

Bericht door Ilove blacky » 02-02-2014 20:01

bedankt chris voor het verslag hopelijk word gert vlug beter het komt wel goed allemaal groetjes
ik hou van mooie muziek en ik ben wie ik ben

Afbeelding

Plaats reactie