Exlusief gesprek met Will Tura door Kris De poorter-Online!!

Plaats reactie
Gebruikersavatar
TURAonLINE
Site Admin
Berichten: 2955
Lid geworden op: 24-10-2008 15:57

Exlusief gesprek met Will Tura door Kris De poorter-Online!!

Bericht door TURAonLINE » 04-09-2009 15:51

Toen onze goede vriend en organisator Kris, gekend van "Tura in Herzele", onlangs een afspraak had met Will om de laatste organisatiedetails te bespreken, heeft hij exlusief voor TURAonLINE een aantal vragen aan Will kunnen stellen.
Tura vertelt honderduit over z'n nieuwste projecten, méér dan in eender welke krant of magazine te vinden is.
Een uniek gesprek van een artiest met een fan.
We danken Kris en Nancy dan ook uitvoerig om dit unieke gesprek met ons te willen delen!!!
Enjoy the ride!!




Interview Will Tura 26-08-2009 Hilton Brussel
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

Afbeelding

In ditzelfde Hilton Hotel stelde u de langverwachte CD “Onvergetelijk/Unforgettable” voor.
Jouw 138e album. Bedankt dat we hier vandaag als primeur deze CD mogen beluisteren en met U over het resultaat kunnen praten.

Hoe mogen we dit album omschrijven, als Jazz of Bigband ?
_______________________________________________
Ja het is zowel jazzy als bigbandmuziek. Maar liefst van al beschouw ik met sommige songs het album “Onvergetelijk” als een romantische plaat, volledig in de Amerikaanse stijl. Het is een plaat die heel dansbaar is. Trouwens het ballroomdansen zoals in de jaren 50 steekt weer enorm de kop op. Er is enigszins een tendens dat mensen een aantal dingen willen terugvinden in zijn authenticiteit.


Jouw eerste opname “Bye Bye Love” werd in 1957 opgenomen met de Bigband van Francis Bay. Is de cirkel nu rond ?
______________________________________________
Ja en nee. Zo zou het overkomen alsof ik dan aan stoppen zou denken. Ik heb nog te veel plannen voor de toekomst. Maar het is wel zo dat ik als 17-jarige in de studio’s van Flagey mijn eerste opnames heb gemaakt met de fameuze bigband van Francis Bay. Dat deed mij dromen om in de jaren nadien altijd met bigband te kunnen werken. De toekomst heeft echter anders uitgewezen. Ik scoorde in 1962 met “Eenzaam Zonder Jou” en zo is mijn loopbaan blijven evolueren in een mix van stijlen.


Eigenlijk zitten liedjes in jazzy stijl, en bigbandstijl al 50 jaar in jouw repertoire. Ik denk daarbij aan je eerste plaatje, maar ook Prima Prima, Als Je Vanavond Niet Kunt Slapen, Inspector Jones,…. Liedjes die niet meteen als single bedoeld waren, maar ze waren er wel…
___________________________________________
Je moet weten dat ik als tiener ’s middags van school kwam. Meteen werd de radio op BBC gezet waar ik mijn grote idolen uit die tijd aan het werk kon horen. Mijn moeder wist dat en samen luisterden we naar o.a. Duke Ellington, Nat King Cole, en het ruime aanbod dat er toen was in die stijl. Er waren heel wat orkesten in die tijd die mijn voorkeur uitgingen. Ik heb bij elke nieuwe plaat die ik uitbracht een mix van stijlen gezongen. De liedjes zoals je daar komt op te sommen, waren als het ware echte lp nummers. Maar meer dan dat zijn er een aantal daarvan later beter tot uiting gekomen in mijn concerten. Zo ook “Geen Zomer Zonder Jou” als ik dat zing met de blazers, ademt dit volledig de sfeer uit van de jaren 60..


Ons allereerste gesprek omtrent deze “Onvergetelijk” dateert van een jaar geleden. Heeft het concept een rijpingsproces nodig gehad of heeft het met jouw perfectionisme te maken.
__________________________________________
Eigenlijk is het anderhalf jaar geleden allemaal gestart. Op een middag zat ik bij Universal. Ik speelde op de piano en zong in het Engels. De grote baas van Universal vertelde dat hij met mij die richting in wou gaan. Hij wilde dat ik een volledig engelstalige cd zou uitbrengen. Steve en ik kregen als het ware carte blanche. In een tijd waarin cd’s uitbrengen geen evidentie meer is. Tijdens de zomervakantie in 2008, dacht ik verder na over het concept. Ik realiseerde mij dat ik mijn trouwe Vlaamse publiek een Nederlandstalige plaat verschuldigd was. Zo is het idee ontstaan om niet één maar meteen een dubbel-cd uit te brengen. Eén schijfje in het nederlands, het andere in het engels. Geef toe dat is ook de taal die bij deze composities hoort. Het heeft extra tijd en moeite gekost, maar ik denk dat de plaat oké klinkt.


Je hebt ook maandenlang gependeld naar Nederland.
__________________________________________-
Ik heb er met topmuzikanten gewerkt. Zo is er de wereldberoemde gitarist Stochelo Rosenberg die exclusief heeft meegewerkt, als special guest. Ik heb bij het inzingen van de liedjes dagenlang naar de opname toegeleefd. Voor jong talent heb ik ook altijd de nodige aandacht gehad. Voor deze plaat heb ik met Kim Buttafuoco gewerkt. Samen hebben we een duet opgenomen.


Vroegere liedjes van jou zoals bvb “Toen Nat King Cole Van Liefde Zong” en “ ‘k Hou Van Jazz” heb je opnieuw opgenomen. Is dit het ultieme arrangement waarin ze volgens jou tot hun recht komen ?
__________________________________
Ja toch wel. Met die topmuzikanten een plaat te mogen opnemen is een bijzonder privilège. Steve heeft zichzelf als het ware overtroffen. Steve is wereldklasse. Het is voor ons beide een mooi visitekaartje. De ritmes liggen bij deze nummers anders dan bij vroegere opnames. Zoals ik al zei, de plaat moest dansbaar zijn. Er zitten geen breekpunten in deze plaat. Je moet de plaat in zijn geheel kunnen afspelen. Dat kan je bij het lezen van een boek, met vrienden aan tafel, om het even. Bij andere cd’s uit mijn discografie ligt dat anders. Daar heb je zowel romantische liedjes, als popsongs, country en up-tempo. Bij “Onvergetelijk” vormt alles een geheel. Het zal ook meteen opvallen dat we het orkest heel veel laten spelen. Ik weet dat vele muzikanten dit oké gaan vinden. Er is bij veel jonge muzikanten veel interesse in jazz en bigband Die plaat moest helemaal juist klinken. En daarin zijn we weliswaar geslaagd.


Afbeelding

Was er nooit het gevoel om een totaal nieuw nummer te componeren, met dit orkest in het achterhoofd ?
_______________________________________
Dat heb ik wel willen doen. Maar het aanbod is zo immens. Er zijn ontelbaar veel mooie dingen gemaakt. Alleen al als je kijkt naar Nat King Cole en Frank Sinatra. Maar er zijn er nog zoveel meer. Veel filmmuziek ook trouwens, “Stormy Weather”, “On The Street Where You Live” zijn echte parels. Mensen gaan hieraan een nieuwe Tura ontdekken. Het was dit keer echt wel overduidelijk dat we zouden kiezen voor originals en classics.
En verder kon ik niet buiten “k Hou Van Jazz” en “Toen Nat King Cole Van Liefde Zong”. En als eer aan mijn broer Staf moest er ook “My Way” op. Bij ons thuis was Staf de Sinatra-fan, en ik de liefhebber van Nat King Cole. Uiteindelijk heeft deze plaat ook een langverwachte versie “Darling”. Fans zaagden mij de oren van de kop aan de fanstand, als ik het die avond in een concert gezongen had.


Will, jij was altijd al een pionier in wat je deed. Zoals de Elvis-plaat, de In Symfonie-projecten, Europa-cd, en nog zo veel meer. En voor zover ik weet is ook dit jou nooit voorgedaan in Vlaanderen.
_________________________________
Juist ja, nu je het zegt. Ben altijd wel wat pionier geweest in die dingen. Destijds met zowel de synthesizer in de jaren 80 als met de In Symfonie in de jaren 90. Ik vind het een uitdaging om steeds weer nieuwe dingen te kunnen uitproberen. Zo wil ik mezelf telkens weer overstijgen.
En vandaag is het niet meer zo dat ik een CD uitbreng omdat het moet. Het moet voor mij ook fun blijven om te doen. Muziek zit in mijn bloed, het is mijn leven.


“Onvergetelijk” krijgt ook een vervolg op het podium. Kan je daar al iets meer over kwijt ? En waar zal de show te zien zijn ?
____________________________________

Voorlopig houden we het bij een try-out op 12 december in Hasselt. Er zijn al een viertal andere aanvragen. We gaan in eerste instantie, de boot nog wat afhouden, en zien wat die avond in Hasselt wordt. Anderzijds is het ook organisatorisch niet zo een eenvoudige produktie, omdat ik de show wil brengen met zoveel mogelijk muzikanten die meespelen op de CD. Er zijn de blazers en de strijkers. Kortweg, een heel groot team die het moet kunnen realiseren. We kiezen wel voor een aparte aankleding van de Ethiasarena, met grote kroonluchters en mooi aangeklede tafels.
Die avond zal niet zo maar een concert zijn, het zal een belevenis zijn, een muzikale reis.



Los van deze nieuwe CD die op 11 september in de winkel ligt heb ik nog de volgende vraag. Op momenten dat zangers er niet meer zijn, komen regelmatig nieuwe nummers van hen uit. Is er ergens ten huize Tura een schuifje met onuitgegeven materiaal ?
_________________________________
Thuis heb ik van de voorbije jaren nog zeker 15 nummers, die nog niet zijn afgewerkt. Als ik dat zou willen heb ik in de kortste keren weer een nieuw album. Het is een kwestie van het juiste moment, en de sfeer rond die liedjes. En natuurlijk ook een kwestie van tijd. Maar wees gerust, het zal zichzelf allemaal wel uitwijzen. We blijven vooruit kijken.

Dank U Will voor deze exclusieve en aangename babbel.

Kris De Poorter
___________________________


De CD “Onvergetelijk /Unforgettable” ligt vanaf 11 september 2009 in de winkel.
Tegen eind 2009 is er ook een DVD


Afbeelding


1. Onvergetelijk
2. Toen Nat King Cole Van Liefde Zong
3. Beeld Van Jou
4. Ga Nou
5. In De Straat Waar Je Woont
6. Als Ik Droom Van Jou
7. Storm En Regen
8. ‘k Hou Van Jazz
9. Van Wie Ik Hou
10. Een Zomernacht
11. Weerklank
12. Alleen Gaan


Unforgettable
1. Unforgettable
2. The Soul Of Cole
3. The More I See You
4. Darling
5. On The Street Where You Live
6. When I Fall In Love
7. Stormy Weather
8. Digging Jazz
9. Let There Be Love
10. Summerwind
11. Stardust
12. My Way

Met vriendelijke groeten,
Johan,
Beheerder TURAonLINE
Afbeeldingimage upload no registration

Plaats reactie