De Will Tura collectie 5lp boxset besproken!!

Plaats reactie
Gebruikersavatar
TURAonLINE
Site Admin
Berichten: 2949
Lid geworden op: 24-10-2008 15:57

De Will Tura collectie 5lp boxset besproken!!

Bericht door TURAonLINE » 16-07-2020 20:29

Een nieuwe lp- set van Tura!!
De revival van vinyl is al een paar jaartjes terug aan de gang, maar voor een Tura- uitgave was het tot dusver een droge woestijn.
Tot dusver dus... want nu is er de vijfdelige "Will Tura collectie".
Vijf platen -individueel verpakt- in een heavy, donkere cardbox waarop Will ons uitnodigend toelacht.
Een gelimiteerde en genummerde uitgave van slechts 500 exemplaren.
Zo'n zaken zijn, gelet op de massa fans die man telt, gedoemd om een collectorsitem te worden.
Maar dekt de mooie verpakking de lading?
Daarom dit review.
En zoals altijd bij reviews, is dit geen evangelie maar enkel de bescheiden mening van de reviewer, uw dienaar JD.
Plaat voor plaat, hier is "De Will Tura collectie"!!

Afbeeldinghttps image

Lp 1- De 60's collectie
____________________

Eenzaam zonder jou- Draai dan 797204- Een gelukkige verjaardag-Heimwee naar huis- Als de zomer weer voorbij zal zijn.
-De zigeuner- Arrividerci Maria- El Bandido- Arme Joe- 20 minuten geduld- Geen zomer zonder jou- Viva el amor-Vaarwel tot wederziens
-Liefdeverdriet-In de koolmijn-Vlaanderen m'n land
______________________

Deze uitgave kenden we eigenlijk al.
In 1989 verscheen immers een gelijknamige lp op Topkapi.
Tracklist is identiek als toen, geluidsweergave ook.
Hier had misschien meer ingezeten.
In deze tijden kon een moderne mastering sommige tracks nieuw(er) leven hebben ingeblazen.
Remember "Zorg voor m'n hart" op de "Hoop doet leven" soundtrack twee jaar terug: dat knalde uit de speakers zoals nooit voorheen!
Misschien was het ook het moment om een aantal tracks "in te wisselen" en bvb het fenomenale "Het kan niet zijn" toe te voegen.
Anderzijds begrijp ik het wel ergens, die tracklist, dit was indertijd de eerste "Tura collectie" lp en verkocht als zoete broodjes, met een gouden plaat als gevolg.
Dus, de huidige copy-paste-lp van in 1989, opent met z'n 16 topnummers deze nostalgische sixties trip.

Lp 2- De 70's collectie
__________________

Verboden dromen- Dona Carmela- Omdat ik Vlaming ben- Goodbye Elvis- Huisje in Montmartre- Er is een plaats in mijn armen
-De mannen van de nacht- In mijn caravan- Nu sta ik daar- Denk je nog wel eens aan mij- Als je vanavond niet kan slapen
-Als de muren konden praten
_______________________________

En ook deze lp kennen we al... al is het wel niet helemaal identiek als z'n voorganger, ook uit 1989.
Slechts 12 nummers deze maal, waarbij "Zij gelooft in mij" is vervangen door "In mijn caravan".
Nu, over smaken kan men twisten, maar persoonlijk had ik het liever gewisseld (als men dan toch persé iéts wou veranderen) met een nummer als "Linda", algemeen geliefd en een veel trappen hoger niveau dan de gimmicksong die "In m"n caravan" is geworden... but, hey, that's my opinon, nothing more.
En waar de originele "De Tura 70's collectie" opende met de originele singleversie van "Verboden dromen" uit 1973, start de nieuwe uitgave met de heropgenomen versie uit 1982 te Nashville.
Een kunstgreep die het label ook al gebruikte voor hun " ' t Leven is mooi" mammoetboxset vijf jaar terug.
"Is de originele master verloren geraakt", maakten we toen al de opmerking.Intussen weten het nog niet...
Deze 80's opname is eigenlijk een beetje misplaatst tussen al de 70's nummers...
Pluspunt van deze 2e plaat is wel dat voor de rest van de set (behalve lp 5) er een nieuwe mastering is gedaan door Alan Ward bij Electric City, dewelke een geweldige up-to- date klank tot resultaat geeft.
Een homogene verzameling van klassetracks.
Luister eens naar "Huisje in Montmartre". Is daar nu een extra tussenstukje in geplaatst? Het deed me opkijken!! Cool!

Lp 3 - De 80's collectie
__________________

-Ik mis je zo- Vergeet Barbara- Bella Afrika- Geef me liefde- De Rode Duivels gaan naar Spanje- Mooi, 't leven is mooi- De Noorderwind-
Ga nooit alleen naar Venetië- Hopeloos- ' T Leven is als toneel- Twee verliefde ogen
__________________________________

Slechts 11 tracks, de nummers worden langer ook, de synth deed zijn intrede in de jaren 80.
Will lacht ons toe vanop dezelfde foto die de "Waar een Will is" lp sierde.
Dit is een plaat die zo de geweldige jaren '80 benadrukt.
Maar ook de variatie in stijl, waarop Tura toen al een patent leek te hebben.
Je hebt die onweerstaanbare slow/fast riff van "Venetië" en het passioneel dramatische in "De Noorderwind.
De beat van "Mooi, 't leven is mooi" klonk nooit eerder zo catchy als hierop. Topmastering!
Geen uitgesproken verrassingen op deze schijf, behalve dat het een voortreffelijke stand- alone lp zou kunnen geweest zijn!!

LP 4 - De 90's collectie
___________________

-Hemelsblauw- Ik hoor je toe- La melodia- Moa ven toh- Hoop doet leven- Alleen gaan- Boven de wolken- Een hart van goud-
Alles- Helena-
____________________

Tien tracks, maar wàt voor een tracks!!
Als cover koos men deze keer voor een vergroting van de foto wat de "Bloed, zweet en tranen" -cd als front had.
En tegelijk -met dit formaat- vervloek je kleine dingen als cd's, omwille van hun te kleine foto's.
Dit is een fantastische "goed groot" covershot!
Audiogewijs is ook dit een parel.
Voor "La melodia" koos men voor de singleversie, terwijl "Boven de wolken" de lange outro van de full cd in de groeven heeft .
Voor "Alles" verkoos men ook de full cd versie en liet men de single voor wat het was.
Vreemde eend in de bijt is wel "Alleen gaan",een live versie van "Tura in Vorst" uit 1989: Will in z'n krachtige live glorie.
Semi-symfonisch, groots en prachtig.
Tura was sitting on top of the world during the nineties, no doubt!

Lp 5- De 00 collectie
______________________

-Sorry- Kom doe de Line Dance-Ik ben vrij- Maria (zo gaat dat altijd)- De mooiste droom- Een man als ik- Ik ben een zanger-
Zeg nooit- Viva la vida- Ga nou- 'k Hou van Jazz- Toen Nat King Cole van liefde zong
_______________________

12 nummers sieren deze laatste schijf.
Neem dat "sieren" gerust maar letterlijk, want deze compilatie is een fantastisch sluitstuk van deze collectie.
Hits en verrassende tracks staan er mooi te blinken naast elkaar.
"Ik ben vrij", Tura's "I will survive" in een productie van Marc Cortens, kicks ass, big time!
"Sorry" is misschien een vreemde keuze, maar dit alternativo van 2000 is zo goed, zo verdomd goed!
Van zo'n tracks smult een Tarantino in z'n donkerste soundtracks!
Voor "Maria" is de full-cd versie gekozen ipv de remix single, wat ons naadloos brengt bij het Opus Magnum wat "De mooiste droom" wel is.
Zo fijn om dit in àl z'n glorie op vinyl te hebben!
Luister eens hoe goed dat arrangement van Steve Willaert wel is!
Die "verdwaalde viool" middenin, geeft nog steeds kippenvel.
Die zanglijn, dat timbre van Will, die woorden.
Een meesterwerk, tout court.
" ' k Hou van Jazz" is uniek voor deze set.
Is het nummer al ouder dan dat, dan is deze versie de meest recente op de hele compilatie.
Deze maakte deel uit van het trio "duetversies" die Will opnam voor Radio 2, een paar jaar terug ,met de Jody Singers en Triggerfinger.
Deze twee staan er niet op, wel de "Jazz" met Jef Neve achter het klavier.
Ook "Toen Nat King Cole van liefde zong" is een remake, vanop het "Onvergetelijk" project.
Plaat vijf is de meest eigenzinnige- maar om die reden ook- de meest interessante keuze van de box.

__________________

Wat kon beter?
Wel, vijf jaar terug kregen we in de box " ' t Leven is mooi" 21 cd's, 5 dvd's en een booklet, in een luxe uitgave.
Nu krijgen we -voor dezelfde prijs-, vijf mooi verzorgde platen waar gerust wat meer info over de tracks zou mogen gegeven zijn.
En in tijden waar bij vinyl (en liefhebbers zullen dat beamen) haast elke nieuwe uitgave een 180 gr audiophile persing is, is deze dat (helaas) niet.
Had het wél zo geweest, dan had m'n plaat vijf er uitgezien als een dikke platte pannenkoek ipv de lichte golving die het nu heeft. (wat gelukkig niet hoorbaar is bij het spelen).

Besluit
__________

De Will Tura collectie bevat op plaat 3,maar vooral 4 en 5, primeurs op vinyl.
En dat werd hoogtijd voor de liefhebbers.
Her en der zijn er ook surprises te ontdekken, maar het besluit is toch wat een vijfvoudige schatkist dit zwarte goud wel is.
Wat een verdienste heeft de vertolker daarbij.
Hij is écht de grootste, écht de beste.
De Will Tura collectie moest nu al de uwe zijn.
Voor elke fan en voor iedereen die om goede muziek geeft: zeer aanbevolen!!

Met vriendelijke groeten,
Johan,
Beheerder TURAonLINE
Afbeeldingimage upload no registration

Plaats reactie